Een vierledig onderzoek naar de rol en de plaats van religie in onze Westerse samenleving (post-modern, post-christelijk, post-seculier) door Dick Wursten, theoloog & historicus te Antwerpen. Voor iedereen die wel eens iets dieper over dit onderwerp wil nadenken dan een krantenartikel, blog of opiniestuk lang is.
Een gedetailleerde inhoudsopgave ziet u als een menu in de side-bar en/of hieronder
- Religie: een genealogisch onderzoek
- De identiteitscrisis van de christelijke religie
- Vrijheid en godsdienst, een haat-liefde verhouding
- Het imperialisme van de religieuze identiteitsmarker
- Nabeschouwing: religie als culturele factor
De hoofddelen hebben elk een eigen insteek in de materie en kunnen los van elkaar gelezen worden. Als u echter de moeite neemt ze in volgorde te lezen, zult u beloond worden. Enjoy!

Voor degenen die deze essays liever in boekvorm lezen: een electronische versie (epub) is beschikbaar.
De tekst is dezelfde als die van de website (stand 10 12 2017). De tekst op de website is meer gestroomlijnd (m.n. qua indeling, tussenkopjes) en wordt in de loop van de tijd geupdated, en van de nodige annotaties en referenties (voetnoten) voorzien. In het e-book zijn de voetnoten tot een minimum beperkt (enkel citaat-bronvermelding met beknoptie literatuurlijst aan het eind).
– Klik op de afbeelding om het boek in ‘epub’ format te downloaden.
‘Onze Lieve Heer op zolder’ is de negentiende eeuwse naam van de schuilkerk die de rooms-katholieken in de zeventiende eeuw inrichtten op de zolder van een groot (gecombineerde) herenhuis aan de Amsterdamse Oudezijds Voorburgwal. Van binnen een kerk, van buiten niets bijzonders te zien.
Peter Berger (1929-2017) was een invloedrijk godsdienstsocioloog. Zijn boek uit 1967 The Sacred Canopy vestigde zijn naam op dit terrein. In dit boek combineerde hij de secularisatiethese van Weber met zijn eigen visie op religies als ‘sociale constructies’. Al snel zag hij de blikvernauwing. In de jaren 1990 stelde hij dat Moderniteit leidt tot pluraliteit (als feit) op religieus terrein en dus tot de vaststelling dat men niet meer op dezelfde manier religieus kan zijn als vroeger, nl. vanzelfsprekend. Dit kan vervolgens zowel tot relativitering als tot fundamentalisering van het religieuze leiden. Secularisatie is dan een optie (Europa), maar geen dwingend gevolg.


Olivier Roy (








Maurice Merleau-Ponty (1908-1961).