Je hoeft natuurlijk niet 1001 feitjes te kennen van/over alle religies – tenzij je een quiz wilt winnen. Dan wel natuurlijk. Ieder mens is echter wel gebaat bij een vorm van religieuze geletterdheid, waardoor je adequaat kunt omgaan met allerhand religieuze uitingen die je onvermijdelijk tegenkomt in je leven. Harvard University heeft hier een onderzoeksproject van gemaakt. In onderstaande video vat een Amerikaan up tempo alles samen door te wijzen op drie belangrijke aspecten, de drie dingen die je je best realiseert als je met religie te maken krijgt…
- Religies zijn intern divers versus de (meer gangbare) opvatting dat ze uniform zijn.
- Religies ontwikkelen zich en veranderen doorheen de tijd versus de opvatting dat religies onhistorische en statische entiteiten zijn.
- Religies zijn altijd ingebed in een sociale werkelijkheid versus de opvatting dat religies hun natuurlijke habitat vinden in de privé-sfeer (persoonlijk).
‘Onze Lieve Heer op zolder’ is de negentiende eeuwse naam van de schuilkerk die de rooms-katholieken in de zeventiende eeuw inrichtten op de zolder van een groot (gecombineerde) herenhuis aan de Amsterdamse Oudezijds Voorburgwal. Van binnen een kerk, van buiten niets bijzonders te zien.
Peter Berger (1929-2017) was een invloedrijk godsdienstsocioloog. Zijn boek uit 1967 The Sacred Canopy vestigde zijn naam op dit terrein. In dit boek combineerde hij de secularisatiethese van Weber met zijn eigen visie op religies als ‘sociale constructies’. Al snel zag hij de blikvernauwing. In de jaren 1990 stelde hij dat Moderniteit leidt tot pluraliteit (als feit) op religieus terrein en dus tot de vaststelling dat men niet meer op dezelfde manier religieus kan zijn als vroeger, nl. vanzelfsprekend. Dit kan vervolgens zowel tot relativitering als tot fundamentalisering van het religieuze leiden. Secularisatie is dan een optie (Europa), maar geen dwingend gevolg.


Olivier Roy (








Maurice Merleau-Ponty (1908-1961).